Як виховати справжнього книголюба

image
2 Квітня 2021, 12:56
Поділитися:

Пандемія внесла корективи у щоденні звички дітей: більше часу вдома, навчання онлайн, менше живого спілкування з однолітками та активних ігор. З одного боку це надало більше можливостей для навчання та читання, з іншого зменшило контроль та посилило вплив гаджетів.

8% дорослих і 13% дітей читають книжки щодня. 23% дітей-читачів почали частіше читати під час карантину, а 16% — рідше. Крім того, понад половина дітей (57%) читає з примусу. Такі результати дослідження компанії Info Sapiens, що проводилось восени 2020 року на замовлення Українського інституту книги.

Інтерес до читання можна закласти з дитинства

У цьому переконані психологи, педагоги та письменники. Головна умова — наочний приклад батьків. Психологи говорять, що діти копіюють поведінку своїх батьків. Тому коли батьки, сидячи перед екраном телевізора, вручають дитині книжку і наказують читати, результату не буде.

«Оскільки любов народжується з любові, саме любов батьків до читання може надихнути дітей полюбити книги. Книги мають жити в домі, тобто, по-перше, книги мають бути присутні як такі, по-друге, до цих книг треба звертатися: читати їх, переглядати, дарувати друзям», — говорить Тетяна Луньова (Тетяна Горицвіт), дитяча письменниця та членкиня Національної спілки письменників України.

З раннього дитинства має бути доступ до якісних різноманітних книг за віком.

Якщо дитина буде оточена книгами, рано чи пізно вона зверне на них увагу. Але педагоги говорять, що важливо підбирати книги відповідно до віку та інтересів. Часто домашня бібліотека не вміщає усе різноманіття, тому необхідно показати дитині найближчу бібліотеку.

«Сучасна бібліотека це не лише взяти книжку, це можливість зустрітися з цікавими людьми (письменниками, мовознавцями, артистами, режисерами, головними редакторами видавництв), відвідати концерт або виставку творчих робіт митців району, взяти участь у майстеркласах, навчитися друкувати на 3Д принтері, пограти в настільні ігри з друзями», — говорить головний бібліотекар бібліотеки № 115 для дітей Наталія Кужентська.

Крім того, у сучасних бібліотеках є безкоштовний Wi-Fi, а про нові літературні надходження розповідають на сторінках у соцмережах. Діджиталізація, зазначає пані Наталія, значною мірою популяризує бібліотеки та книжки.

Важливо мати читацькі традиції

Одним з дієвих способів залучити дитину до читання є спільне читання з дитиною. Дуже важливо обговорювати прочитане і проживати його: помічати подібні ситуації в житті, зіставляти прочитане з власним досвідом.

«Зі свого особистого досвіду хочу сказати, що читати книгу своїй дитині — ні з чим не зрівняна насолода. Зараз я дочитую своєму 9-річному синові „Тореадори з Васюківки“ і у наших найближчих планах почати читати цю книгу знову, бо так весело сміятися разом!», — ділиться досвідом письменниця Тетяна Луньова.

Контроль за використанням гаджетів має бути обов’язком батьків

«Сьогодні ми спостерігаємо тенденцію на раннє захоплення комп’ютерними іграми та соціальними мережами серед учнів, а це призводить до того, що діти все частіше віддають перевагу гаджетам порівняно з книгою», — говорить Ольга Кравченко, педагог з 15-річним стажем.

Гаджети — це джерело швидкої інформації. Проте школярі нерідко використовують їх для розваг та задоволення. До того ж не всі батьки готові займати дітей під час дозвілля, коли можна легко відволікти дитину за допомогою ґаджета, викроївши собі тим самим кілька годин на роботу чи розваги.

Щоб читати в задоволення, дитина має відчувати фізичний і психологічний комфорт

Педагоги говорять, що школяр має бути ситим, здоровим, відпочившим, почувати себе комфортно в сім’ї, аби почав отримувати задоволення від процесу читання.

За останній рік посилився вплив фонового стресу. На це звернули увагу в Міжнародній раді з питань дитячої книги (IBBY-International Board on Books for Young People).

«Усі втомлені, мають стрес та деморалізовані. Ситуація особливо складна для дітей та молоді, більшість з яких не ходять на навчання та, як наслідок, вже більше року не ведуть активного соціального життя».

Зменшити цей стрес — також задача батьків, педагогів та шкільних психологів.

А Тетяна Луньова акцентує, що прочитане в дитинстві формує основні цінності і пріоритети світогляду людини у дорослому житті.

Нагадаємо, що 2 квітня ми святкуємо Міжнародний день дитячої книги. Це свято було започатковане 1967 року рішенням Міжнародної ради з питань дитячої книги (IBBY-International Board on Books for Young People). А дата була обрана не випадково. Саме цього дня народився славетний казкар — Ганс Крістіан Андерсен.

Джерело: Вечірній Київ