Умови отримання житлового сертифікату – Сайт Міської Ради міста Фастів
Житловий сертифікат – це електронний документ, який підтверджує гарантії держави профінансувати придбання нової оселі на первинному або вторинному ринках нерухомості в обсязі, що дорівнює сумі, зазначеній у такому документі.
Сертифікат можуть отримати ті громадяни, чиє житло було знищено внаслідок бойових дій від 24 лютого 2022 року. Житловий сертифікат має строк дії протягом п’яти років з моменту видання, і його можуть використати лише власник житла або його прямий спадкоємець. Цей сертифікат не може бути переданий третім особам.
Пріоритет у розгляді заяви мають учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок бойових дій, мобілізовані, сім’ї загиблих військових, багатодітні родини, люди з інвалідністю I та II груп. Ранжування проходить автоматично в електронній системі.
Також важливо не мати судимості за злочини проти держави і не перебувати в санкційному спискові.
Люди, які за кордоном, теж можуть подаватись на сертифікати. Однак потрібно, щоб на місці був присутній уповноважений представник, щоб комісія могла скласти акт на знищений об’єкт або надати додаткові документи (підтвердити наявність пільг заявника та інше).
ЩО МОЖНА ПРИДБАТИ ЗА ЖИТЛОВИЙ СЕРТИФІКАТ
За житловий сертифікат можна придбати будь-яке житло як на вторинному, так і первинному ринках. Це можуть бути приватні будинки, квартири чи житлові приміщення.
У Міністерстві розвитку громад, територій та інфраструктури України наголосили, що людина вільна у виборі регіону, де вона може придбати нову нерухомість, і у виборі типу нерухомості.
Також людина вільна у виборі нотаріуса, з яким працювати.
У разі навʼязування забудовника, девелопера або іншого продавця нерухомості, наполяганні на зверненні до конкретного нотаріуса або якогось посередника негайно звертайтеся до: гарячої лінії з питань запобігання корупції Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури: (044) 351-48-00, урядового контактного центру: 1545 чи правоохоронних органів – Національної поліції – 102 та на спеціальну лінію НАБУ – 0 800 213 200.
ЯК ОТРИМАТИ СЕРТИФІКАТ НА ЖИТЛО
Для того щоб отримати житловий сертифікат, потрібно подати заяву про зруйноване майно через Дію.
Далі комісія опрацює її та визначить суму компенсації. Після цього житловий сертифікат з відповідною інформацією відобразиться у застосункові.
Також заяву можна подати в паперовій формі через центр надання адміністративних послуг або нотаріуса.
У Мінвідновленні наголошують, що суму визначають відповідно до Постанови Кабміну №600 від 30 травня 2023 р. В ній враховують загальну площу втраченого майна, помножену на середньозважену вартість 1 кв. м житла.
Для приватних будинків також враховують регіон, в якому було знищене майно, та рік будівництва, а для квартир, крім цього, важлива ще кількість кімнат.
ЯК ВИКОРИСТАТИ ЖИТЛОВИЙ СЕРТИФІКАТ: АЛГОРИТМ ДІЙ ДЛЯ ЙОГО ВЛАСНИКА
Крок перший – припинення права власності на зруйноване майно.
Припинення права власності на знищений об’єкт нерухомості – одна з обов’язкових умов компенсаційної процедури. Щоб виконати цю умову, після отримання житлового сертифіката її отримувач має звернутися до державного реєстратора чи нотаріуса. Тут слід пам’ятати, що процедуру державної реєстрації припинення права власності потрібно проводити у зв’язку зі знищенням нерухомості, а не на підставі відмови власника від свого права.
Водночас питання державної реєстрації припинення права власності може ініціювати і громадянин, що перебуває за кордоном. Це відбувається у результаті видання довіреності на імʼя особи, яка перебуває в Україні та зможе опікуватися цим питанням. Таку довіреність можна посвідчити або у відповідному консульстві України, або в нотаріуса в країні перебування.
Крок другий – пошук житла у будь-якому відносно безпечному регіоні України. Можна обрати вже готовий приватний будинок чи квартиру або ж інвестувати в будівництво квадратних метрів на первинному ринкові. Географія пошуку буде обмежуватися тільки тимчасово окупованими територіями, а також зоною активних бойових дій. (Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або які тимчасово окупувала російська федерація, затверджений Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року № 309, у який регулярно вносять зміни та який розміщений на офіційному сайті цього міністерства, – ред.). На цьому етапі потрібно узгодити з власником або замовником будівництва попередню ціну житла. Щоб отримати додаткові гарантії, що власник не передумає продавати нерухомість і в подальшому не змінить умов проведення такої операції, можна укласти попередній договір купівлі-продажу та посвідчити його у нотаріуса.
Крок третій – подання звернення про фінансування до Укрпошти, через яку за програмою здійснюють виплати «живими» грошима.
Експерт радить у своєму зверненні про фінансування придбання житла у розмірі, визначеному в житловому сертифікаті, зазначити таку інформацію: відомості про житло (адресу, площу, кількість кімнат), попередньо узгоджену з власником ціну, дані про житловий сертифікат (номер та дату, суму компенсації) та вказати контакти отримувача компенсації (номер телефону, поштову та електрону адреси).
Таке звернення наразі можна подавати онлайн – через застосунок “Дія”. Укрпошта розглядає такі заявки раз на п’ять робочих днів у порядку черговості надходження з урахуванням пріоритетного права на отримання компенсації. У разі відсутності грошових коштів розгляд звернень автоматично зупиняється і поновлюється після надходження фінансування. Підтвердження можливості фінансування придбання житла від Укрпошти дійсне протягом 30 календарних днів.
Ну і останній – четвертий крок (чи не найважливіший): оформлення договору купівлі-продажу нової оселі в нотаріуса.
Після резервування компенсаційних коштів потрібно звернутися до нотаріуса для проведення операції купівлі-продажу. Перш ніж посвідчити договір, нотаріус має провести кілька «ревізій». По-перше, він перевіряє дотримання вимог щодо розташування житла у відносно безпечному регіоні України, а також наявності факту припинення права власності отримувача компенсації на знищену оселю. По-друге, якщо договір стосуватиметься нерухомості на первинному ринкові, то нотаріус має пересвідчитися у надійності ділової репутації забудовника і перевірити юридичну «чистоту» квадратних метрів у новобудові.
Після проведення всіх необхідних перевірок і посвідчення договору нотаріус внесе відомості про право власності покупця до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Таке правило діє тільки для випадків купівлі житла на вторинному ринкові нерухомості. Для первинного ринку такий етап матиме, так би мовити, відкладальну умову – право власності покупця на квадратні метри буде оформлено вже після того, як житло збудують і здадуть в експлуатацію.
Треба пам’ятати, що перерахування «компенсаційних» коштів на рахунок продавця Укрпошта здійснює протягом п’яти днів (робочих) з дня, коли нотаріус вніс дані про договір купівлі-продажу до Реєстру пошкодженого та знищеного майна.
І головне, що треба знати: таку «компенсаційну» нерухомість не можна продавати чи дарувати протягом 5 років.
ЧИ ЗБЕРІГАЄТЬСЯ ПРАВО ВЛАСНОСТІ НА ЗЕМЕЛЬНУ ДІЛЯНКУ
Якщо право власності на земельну ділянку свого часу було оформлено і це підтверджують дані з електронних інформаційних систем, – ДРРП чи Державного земельного кадастру України або паперові документи (державний акт на право приватної власності на землю, договори купівлі-продажу, дарування, міни, рішення суду, свідоцтво про право на спадщину тощо), то після державної реєстрації припинення права на зруйнований будинок така ділянка залишиться у власності її господаря.
Земля і житло – цілісні об’єкти для відчуження майна. Тобто приватний будинок можна продати / подарувати тільки разом із землею, на якій він розташований і яка була у власності попереднього господаря. Однак це правило не поширюються на випадки припинення права власності у зв’язку зі знищенням нерухомості.
Приватний будинок і ділянка, на якій він розташований, – це різні об’єкти нерухомого майна відповідно до реєстраційного законодавства. Тож якщо земельна ділянка перебувала у власності отримувача компенсації, то після припинення його права на зруйнований будинок він і надалі зможе володіти, користуватися і розпоряджатися такою землею, звісно, якщо власник сам не захоче припинити своє право на ділянку.
ЯК ОТРИМАТИ ЖИТЛОВИЙ СЕРТИФІКАТ СПІВВЛАСНИКАМ НЕРУХОМОСТІ
Державна програма «єВідновлення» доступна також для компенсації за зруйноване житло, яке має кількох власників.
Співвласники зруйнованих осель можуть подавати заяви про виплату компенсації онлайн.
У Дії доступні два способи подання заяви:
самостійно – кожен співвласник подає заяву від свого імені;
спільно – всі співвласники подають разом одну заяву.
Після надходження заявки в Дію відповідні звернення будуть опрацьовувати «компенсаційні» комісії на місцях і визначатимуть суму компенсації для кожного співвласника.
Зверніть увагу: згідно з профільним законом розмір компенсації за зруйноване житло, яке перебуває у спільній власності двох та більше отримувачів компенсації, визначатимуть пропорційно до розміру частки, яка належить відповідному співвласникові.
Співвласників знищеного об’єкта нерухомого майна, що перебуває у спільній власності, вважатимуть власниками рівних часток.
Кожен співвласник отримає свій житловий сертифікат для придбання нерухомості на первинному або вторинному ринках. Співвласники можуть використати сертифікати окремо або об’єднати їх для придбання нового спільного житла.
Джерело: Сайт Міської Ради міста Фастів