шлях до відповідального та ефективного бізнесу – Сайт Міської Ради міста Фастів

image
12 Листопада 2024, 10:58
Поділитися:

Що таке комплаєнс?

Комплаєнс — це система заходів управління та контролю в компанії, спрямована на попередження та подолання ризиків недотримання вимог законодавства, правил і рекомендацій (зокрема, органів контролю), етичних стандартів, а також на уникнення санкцій. Завдяки впровадженню комплаєнс-системи, бізнес отримує хорошу репутацію на ринку та довіру клієнтів і партнерів.

Вам знадобиться комплаєнс-система у вашій роботі, якщо ви:

Плануєте виходити на міжнародний ринок на експорт;
Хочете отримати фінансування від держави;
Хочете отримати міжнародний грант;
Хочете залучити додаткове іноземне фінансування;
Маєте намір брати участь у майбутніх проєктах відбудови України;
Бажаєте будувати та розвивати доброчесний бізнес в Україні.

Підприємствам комплаєнс допомагає: 

Запобігати шахрайським діям всередині компанії;
Пропрацювати ризики та мінімізувати фінансові втрати;
Попереджувати та долати ризики недотримання вимог законодавства правил, стандартів та рекомендацій (зокрема, органів контролю), та, відповідно, уникати штрафних санкцій;
Оптимізовувати бізнес-процеси для побудови клієнтоорієнтованого бізнесу;

Інструменти комплаєнсу, які потрібні для малого та середнього бізнесу

Ці інструменти не лише визначають основні принципи діяльності компанії, але й створюють основу для подальшого розвитку комплаєнс-програми, спрямованої на забезпечення дотримання законності та етичних стандартів.

Кодекс етики/кодекс поведінки

Це ключовий базовий документ компанії щодо комплаєнсу, який закладає фундамент для подальшого розвитку політик, процедур та процесів комплаєнсу та охоплює: «філософію» компанії у сфері доброчесності та комплаєнсу; цінності, які декларує компанія; базові правила, яких повинні дотримуватися співробітники та партнери компанії; виявлення та врегулювання конфлікту інтересів (суперечностей між особистими інтересами та робочими обов’язками працівника під час виконання ним роботи); санкційну політику компанії; принципи кадрової політики для перевірки працівників тощо.

Антикорупційна політика 

Комплекс заходів, положень, процедур та принципів, спрямованих на запобігання, виявлення та протидію корупції в організації.

Зверніть увагу, що для компаній, які беруть участь в тендерах на суму понад 20 млн грн, обов’язково потрібно мати також антикорупційну програму.

Політика закупівель та перевірки третіх осіб 

Стратегічний документ, який визначає правила, процедури та стандарти для процесу закупівель товарів та послуг в організації, а також підходи до перевірки діяльності та добросовісності третіх сторін, таких як постачальники, партнери та підрядники.

З урахуванням ідентифікованих ризиків, у компанії може бути запроваджено й інші окремі політики. Такі політики мають на меті деталізацію положень Кодексу, встановлення чіткої процедури, саме вони допомагатимуть створити комплексний підхід до управління підприємством.

 

Рекомендації для початку впровадження

комплаєнс-програми

На початкових етапах у комплаєнс-програмі мають бути охоплені такі основні сфери:

«Тон зверху». В компанії має бути запроваджена «культура комплаєнсу». Комплаєнс програма повинна бути не просто на папері, вона повинна мати реальні інструменти та бути впровадженою в практичну діяльність, і все це має відбуватися під лідерством вищого керівництва.
Політика управління. Важливо забезпечити розподіл функціонала та зон відповідальності персоналу, який відповідає за контроль реалізації комплаєнс-програми у компанії.
Розробка Кодексу етики або поведінки, який обов’язковий до дотримання всіма співробітниками компанії, включно з вищим керівництвом.
Запобігання та протидія корупції. Необхідно забезпечити здійснення ретельної перевірки контрагентів і третіх осіб, впровадження Політики та постійне навчання і контроль співробітників, залучених до процесів з високим корупційним ризиком.
Дотримання санкційної політики, яка охоплює перевірку контрагентів на наявність накладених на них санкцій.
Навчання співробітників: проведення співробітникам на регулярній основі тренінгів щодо боротьби з корупцією, правил та принципів Кодексу етики або поведінки.
Гаряча лінія та захист викривачів. Для покращення впровадження комплаєнс-програми варто забезпечити систематичну роботу «Гарячої лінії» та механізму розгляду інцидентів та усунення порушень.
Дисциплінарний механізм. Розробка прозорого та справедливого дисциплінарного механізму забезпечить належне розслідування випадків хабарництва або ситуацій неправомірної поведінки.
Моніторинг та звітність. Впровадження механізмів та процедур періодичного моніторингу і звітності керівнику або власнику компанії щодо порушень та ризиків допоможе вдосконалити систему комплаєнс на вашому підприємстві.

 

 

 

Джерело: Сайт Міської Ради міста Фастів