Про випадково розбитий та прострочений товар, різні ціни, огляд сумок та інше. Як відстояти свої права в магазині

image
31 Березня 2019, 13:11
Поділитися:

Що робити споживачу, якщо купив прострочений товар або якщо ціна на ціннику та в чеку відрізняється? Багато в кого виникали питання: чи справді треба здавати речі в камеру схову та платити за розбиту пляшку в магазині? Як відстояти свої права в магазині, –  розповідають журналісти видання «Сьогодні».

За даними сервісу моніторингу відкритих даних Opendatabot, за минулий 2018 р  Держпотребслужба перевірила 829 українських компаній, які займаються роздрібною торгівлею. Виявилось, що 52% з них порушують права споживачів. Найчастіше мова йде про продаж простроченої продукції, реалізацію товару без належної інформації, порушення умов зберігання тощо.

Що робити, якщо купив прострочений товар

Відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів», за реалізацію товару, термін придатності якого закінчився, передбачений штраф в розмірі 200% від вартості залишку партії товару, але не менше 5 неоподатковуваних мінімумів (85 грн). Якщо ж повертати гроші за зіпсований продукт відмовляються, в такому випадку штраф збільшиться до розміру десятиразової вартості продукту.

Головне – зберігайте чеки. Після того як ви виявите, що куплені продукти прострочені, сміливо можете йти в магазин із чеком і вимагати повернути вам гроші або ж замінити товар на свіжий. Відмовити вам не мають права, а якщо все ж спробують, завжди можна звернутися зі скаргою в Держпотребслужбу, надавши як доказ чек і фото товару.

Що робити, якщо ціна на ціннику і в чеку відрізняється

Дуже часто доводиться стикатися з тим, що в супермаркеті товар береш, орієнтуючись на зазначену в ціннику суму, а в чеку помічаєш, що вартість товару інша. Зазвичай працівники магазину відмахуються і кажуть про переоблік, а цінники, мовляв, поновити не встигли.

Насправді, це, звичайно, проблема чия завгодно, але ніяк не покупця. Адже згідно зі ст. 655 Цивільного кодексу України, продавець зобов’язаний передати товар у власність покупцеві за договором купівлі-продажу, а покупець приймає його і зобов’язується оплатити конкретну суму. Стаття 691 вказує, що покупець повинен оплатити товар за ціною, яка встановлена ​​в договорі купівлі-продажу.

Купівля товару в супермаркеті – це і є договір купівлі-продажу, а його основною складовою повинна бути заявлена ​​вартість, тобто та, яка вказана на ціннику. Тому продавець повинен погодитися продати вам товар за тією ціною, яка написана на ціннику. Відмовитися від продажу товару в магазині не можуть, згідно з тим же Цивільним кодексом і статтею 633, яка передбачає, що магазин повинен виконувати умови публічного договору купівлі-продажу з кожним, хто до нього звернувся. У разі відмови, магазин повинен відшкодувати покупцю збитки. Тому з такими питаннями завжди можна звертатися як до адміністрації магазину, так і до суду, якщо адміністрація відмовляється реагувати.

Чи потрібно здавати речі в камери схову

Незважаючи на те, що деякі магазини клеять оголошення про обов’язковість здачі особистих речей у камери схову перед відвідуванням їх торгової точки, насправді це не так. У чинній постанові Кабінету міністрів №833 прописано, що суб’єкти торгівлі повинні забезпечити доступ споживачів до торговельних об’єктів без залишення на збереження особистих речей, крім випадків, якщо такі речі реалізуються в таких торгових точках. Тобто, в магазин не можна проносити той товар, який в ньому продається, а от всі інші речі – будь ласка.

До того ж, всі маркети повідомляють, що не несуть відповідальність за збереження речей в таких скриньках. Але згідно зі статтею 936 ЦК України, зберігач зобов’язується зберігати річ, передану йому, і повернути її в цілості. У випадку, якщо ви залишаєте речі в таких скриньках, супермаркет безпосередньо і виступає в ролі цього зберігача. Тому ви маєте право вимагати компенсації від магазину, якщо з їхньої скриньки зникли ваші речі.

Чи можуть охоронці в супермаркетах оглядати особисті речі

Цим нерідко зловживають у реаліях. Якщо охоронець на виході з магазину вимагає, щоб ви показали вміст своєї сумки/пакета/рюкзака тощо – можете сміливо відмовляти. Справа в тому, що в охоронців немає повноважень для проведення обшуку, такі повноваження є лише у правоохоронних органів. Тому, якщо охоронцеві раптом здалося, що ви крадете продукти, він може викликати поліцію, яка й обшукає підозрюваного.

Якщо вас просять пред’явити вміст сумки, ви можете це зробити, щоб швидко залагодити конфлікт, але також ви можете і відмовитися, оскільки така дія громадянина цілком нормальна і передбачена українським законодавством.

Чи можна чіпати товар у магазині

Чіпати товар у магазинах покупці можуть безперешкодно, тому що, згідно зі статтею 700 ЦК України, до укладення договору купівлі-продажу покупець може оглянути товар, наполягати на перевірці властивостей товару або презентації використання товару в його присутності. Але тільки в тому випадку, якщо сам товар не виключає таку можливість і це не суперечить правилам роздрібної торгівлі.

Часто такі заборони можна почути в магазинах дорогого одягу, хутряних виробів тощо. Але, в пункті 11, розділі 2 правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами сказано, що продавець повинен створити споживачеві зручні умови для ознайомлення, вибору та примірки швейних, трикотажних, хутряних, овчинно-шубних товарів і головних уборів. Так що покупець може спокійно чіпати, оглядати і приміряти такі речі.

Що робити, якщо випадково розбив товар в супермаркеті

Якщо ви випадково розбили або пошкодили товар у магазині, платити за нього не потрібно. Згідно зі статтею 323 Цивільного кодексу, ризик випадкового знищення та випадкового псування майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом. Вас можуть змусити заплатити тільки в тому випадку, якщо доведуть вашу провину і те, що ви зробили це навмисно. Але в такому випадку магазину доведеться звертатися в правоохоронні органи, а затримувати покупця і вимагати грошей «на місці» – незаконно.

До того ж, є багато норм, у яких прописано правила комплектації магазинів і розстановки товару. Так, найчастіше, пляшки в супермаркетах можуть стояти дуже щільно один до одної, а на поличках і зовсім не буде обмежувальних бортиків. У такому випадку покупець не винен, що, витягаючи з полиці один продукт, впустив інші, які посипалися слідом.

Чи можна фотографувати товари в магазинах

На дверях багатьох торгових точок висить значок перекресленого фотоапарата, а охоронці можуть підняти шум, коли побачать, що ви знімаєте якийсь продукт. Та згідно зі статтею 34 Конституції України, кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб на свій вибір. Обмеження можуть бути, якщо фотографування стосується національної безпеки, територіальної цілісності держави. Навряд чи фотографія курячого філе зможе завдати шкоди національній безпеці, тому покупці можуть безперешкодно фотографувати те, що їм захочеться.

До того ж, навіть в статті 50 Конституції України прописано, що кожній людині гарантується право вільного доступу до інформації про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. А заборони на фото – це пряме порушення Конституції.

Чи можна повернути товар, якщо він не підійшов

Українське законодавство передбачає повернення товарів, які не підійшли споживачеві. Але мова йде тільки про непродовольчі товари. Згідно зі статтею 9 Закону України «Про захист прав споживачів», покупець може обміняти тільки непродовольчий товар належної якості на аналогічний у відповідного продавця. Також потрібно вказати причини, через які ви хочете повернути товар. Приміром, не підійшов розмір речі, колір, фасон тощо. Повернути товар можна за наявності чека і протягом 14 днів із дня покупки. Правда, деякі продавці можуть самостійно встановлювати більш тривалі терміни.

Варто пам’ятати, що існує перелік товарів, які не підлягають поверненню та обміну: засоби гігієни, лікарські препарати та ряд непродовольчих товарів (м’які дитячі іграшки, перуки, зубні щітки).

Джерело: Трибуна Бровари