Олександр Джус про особливості розвитку «бізнесу біля дому» в Україні
image
2 Жовтня 2020, 12:13
Поділитися:

Дата публикации: 01 октября 2020.

Більшості жителів сучасних житлових масивів великих міст складно уявити своє життя без звичних для них продуктових магазинів, кафе, пабів, а також інших різних популярних бізнесів, що знаходяться поблизу їхніх помешкань. Про труднощі, переваги та тенденції «бізнесу біля дому» редакції Companion розповів виконавчий директор PR, Digital агенції DKmedia Олександр Джус.

Продуктовий магазин в м. БучаЩо змушує бізнес бути ближчим до домівок де проживають люди?

Новозбудовані житлові масиви акумулюють в собі людей з певним рівнем достатку, що саме по собі породжує потенційну купівельну спроможність. А далі все відбувається за сценарієм книжок про ринкову економіку – там, де є попит – народжується пропозиція.

Саме такі тенденції формування платоспроможного попиту в місцях масового проживання людей змушують бізнес стрімко освоювати нові території, що насичені грішми.

Варто зауважити, що формат розміщення торгівельних та інших об’єктів соціальної інфраструктури всередині житлових будинків зовсім не новий. Достатньо буде лише пригадати звичні для всіх будинки часів СРСР, в яких були розміщені ті чи інші об’єкти сфери торгівлі або послуг (універмаги, ательє, оптика, аптеки, гастрономи, перукарні, кружки юного техніка та ін.). Проте, радянський формат був плановим і не передбачав, що в одному житловому масиві може бути зосереджено два однакових чи аналогічних підприємства.

Магазин на першому поверсі житлового будинку часів СРСРГастроном на першому поверсі житлового будинку

Сучасні правила ринкової економіки змушують бізнес «захоплювати спальні масиви» з метою бути ближчими до споживачів, опинитися в числі перших, хто буде спроможній надати їм потрібний товар чи послугу.

Який саме бізнес представлений в спальних масивах?

Сучасні житлові комплекси можуть похвалитися наявністю на їхній території достатньо широкого спектру пропозиції товарів та послуг для своїх мешканців.

Найбільш поширеними напрямками є продуктові магазини, салони краси, магазини з продажу розливного пива, центри дитячого розвитку та приватні дитячі садочки, заклади харчування, точки продажу питної води. Популярні також ломбарди, кав’ярні, відділення банків, локальні мережі продуктових мінімаркетів, аптеки, стоматологічні кабінети, кальянні, курси іноземних мов, туристичні агенції, коворкінги та ін.

В такому мегаполісі як Київ, а також містах, що є його супутниками, в житлові масиви стрімко «заходять» загальнодержавні торгівельні мережі серед яких домінують продуктові мережі (Фора, АТБ, Лоток, Пчелка і навіть BILLA та NOVUS).

Окрім продуктових мереж, що «прописалися» в житлових масивах, звичними також стали торгівельні марки, які спеціалізуються на продажах косметики, побутової хімії та товарів для дому (EVA, КОСМО, PROSTOR).

А багато різних послуг взагалі перемістилися в звичайні квартири. Серед таких послуг переважає косметологічний напрямок, а також ті послуги, що прямо чи опосередковано пов’язані зі сферою Wellness. Також, в квартирах активно розміщуються сучасні інтернет-магазини.

Які основні труднощі і переваги ведення бізнесу в такому форматі?

Ведення бізнесу у форматі «біля дому», при правильному підході, дозволяє йому зберігати відносно стабільну прибутковість. Але це лише за умови, що до відкриття такого бізнеса підійшли не з «гарячою головою», а згідно попереднього аналізу цільової аудиторії та її потреб. Потенціал попиту на товар, що пропонується, має бути оцінений максимально точно.

Потрібно бути готовим до роботи в специфічних умовах, бізнес «біля дому» постійно знаходиться «на короткій дистанції» по відношенню до своїх споживачів, що дозволяє йому побудувати надійні довірливі стосунки. Прикладом тут може слугувати випадок продажу товару в продуктовому магазині мешканцю сусіднього будинку за умови, що покупець розрахується за куплений ним товар пізніше (невистачило грошей чи забувся взяти гаманець).

А тепер варто поговорити про труднощі. Відверто кажучи, конкуренція як у спальних, так і у будь-яких інших міських районах, виходячи із реалій сьогодення, дуже велика. Тут ми можемо назвати десятки прикладів, коли в одному відносно невеликому житловому комплексі зосередились, наприклад, три магазини з продажу розливного пива, два продуктові магазини чи чотири салони краси і т.д.

Бізнес однакового формату у безпосередній близкості один від одногоОднаковий бізнес в Ірпені

Ви можете висловити припущення, що конкуренція це добре і має вижити сильніший та кращий, багато хто так і сприймає цю ситуацію. Проте, для самого бізнеса і його власників здебільшого це є нищівним фактором.

Уявім собі, певний умовний підприємець вирішив продавати пиво на розлив і підібрав для цього напівпідвальне приміщення в одному із нових житлових комплексів. В цьому житловому комплексі відсутні магазини подібної тематики і бізнес пророкує бути прибутковим. Приміщення він винайняв у довгострокову оренду по ціні біля 9000 грн. на місяць. Налагодив усю роботу і купив все необхідне. Бізнес почав потроху ставати на ноги.

А в цей же самий час, інший підприємець також приглянув приміщення в цьому ж таки житловому комплексі, але у нього було більше вільних грошей, і він вирішив не зв’язуватися з орендою, а відразу придбав це приміщення у власність. В такому випадку, другий підприємець з самого початку вже отримує перевагу у вигляді запасу потужності, адже йому не доведеться щомісяця платити орендну плату и його сукупні витрати на утримання бізнеса будуть значно меншими ніж у його колеги – першого підприємця. А далі, у більшості випадків, все відбувається за приблизно однаковим сценарієм – перший підприємець борсається деякий час, але через 3-6 місяців вимушений закрити свій бізнес.

І таких негативних факторів для бізнесу, насправді, дуже багато і всі вони відіграють важливу роль під час планування відкриття того чи іншого бізнесу в спальних районах. Щоб врахувати все «підводне каміння» і особливості, краще всього не заощаджувати і залучати професійних фахівців, що допоможуть правильно оцінити потенціал локації, побудувати правильну стратегію просування і з великою часткою ймовірності, зроблять ваш бізнес прибутковим.

Залучення професійних спеціалістів з розкрутки та просування бізнеса, на перший погляд, може здатися зайвою статтею видатків. Більш важливим, зазвичай, може здатися вибір правильної плитки на підлогу чи меблів. Проте, важливо розуміти, що заощадивши кошти на розкрутці бізнеса, його власник ризикує втратити значні фінанси на простої та відсутності належного рівня попиту на товар чи послугу. При цьому не варто також забувати, що доведеться своєчасно та у повному обсязі вносити орендні платежі за користування приміщенням, виплачувати заробітну плату співробітникам, а також комунальні послуги та нести інші поточні витрати.

Витративши відносно невелику суму на оплату послуг спеціалістів з розкрутки та просування бізнеса перед стартом, в подальшому підприємець може суттєво зберегти свої гроші. Після закриття бізнесу, який «не пішов», суми витрачених коштів можуть обраховуватися десятками, а іноді і сотнями тисяч доларів.

Якщо подібних спеціалістів ви залучати не налаштовані, завжди залишається запасний варіант – навчання. Тут в нагоді можуть стати спеціалізовані курси, можливо і не одні. Цей шлях є довшим і, нажаль, не завжди успішний.

В чому особливість маркетингової політики для такого формату ведення бізнесу?

Підхід до реклами і популяризація бізнесу біля дому безперечно має свої особливості. Проте, завдяки його перебуванню у безпосередній близькості біля місць скупчення великої кількості людей і регулярному візуальному контакту з потенційними споживачами йому легше заявити про себе.

Дуже важливо, на етапі розкрутки і становлення будь-якої справи, не допустити однієї дуже поширеної помилки. Багато власників бізнесу чомусь вважають, що саме головне – відкрити бізнес, а далі клієнти підуть самі по собі побачивши вивіску. В результаті такої помилки були вимушені закритися багато хороших починань.

В умовах проживання у відносно тісному просторі, між жителями житлових комплексів, а фактично сусідами, формується особливі за своєю формою і специфікою взаємовідносини. Всі вони так чи інакше спілкуються між собою і більшість новин, а також обміну інформацією відбувається за принципом «сарафанного радіо». І ці комунікації можуть достатньо швидко винести вирок будь-якому бізнесу, якщо той не відповідає очікуванням мешканців, рівнем сервісу та якості.

Саме тому, бізнес має брати «правильний старт» і зосереджувати свої ресурси не на витрачанні коштів на красиву рекламу, а починати побудову комунікацій з оточуючою його спільнотою. Задоволення споживчих запитів відносно таких важливих аспектів як якість, рівень обслуговування, цінова політика, програми лояльності – найважливіші приорітети, яких потрібно не лише дотримуватися, але і говорити про них.

Які перспективи розвитку бізнесу в житлових комплексах?

Безперечно, перспективи розвитку бізнеса у безпосередній наближеності біля будинку мають місце бути. Для цього є всі необхідні умови, однією з яких є стрімкі темпи урбанізації населення.

Окрім того, тенденції у будівництві вже давно направлені на побудову жилих масивів з загальною інфраструктурою, що дозволяє отримувати максимальний прибуток з таких будівельних проектів, робити привабливими для купівлі самі об’єкти нерухомості, а також надавати для продажу чи оренди місця під ведення бізнесу всередині таких масивів.

На сьогоднішній день, фактично, ми є підневільними очевидцями будівництва своєрідної моделі споживчих масивів, навкруги і всередині яких виникають переважно об’єкти торгівлі та послуг. В майбутньому ця модель буде лише посилюватися. Деякі послуги можуть стати безкоштовними або відносно безкоштовними.

Наприклад, сьогодні ми маємо в жилому комплексі платний фітнес-клуб, що був відкритий звичайним підприємцем. Проте, вже зовсім скоро подібний фітнес-клуб може бути відкритий забудовником для вільного відвідування мешканцями побудованого ним житлового комплексу, а оплата за його відвідування буде додана у вартість комунальних послуг.

В цілому ж, бізнес біля дому буде змінюватися і адаптуватися під потреби своїх клієнтів, а деякі бізнеси паралельно будуть вимушені протистояти ще одному небезпечному супротивнику – інтернет продажам товарів та послуг.

Джерело: companion.ua 

Джерело: МИСТОИНФОРМ

Рупор Київщини Київщина Київська область Київ столиця Березань Біла Церква Бориспіль Бровари Буча Васильків Ірпінь Обухів Переяслав-Хмельницький Прип'ять Ржищів Славутич Фастів Богуслав Києво-Святошинський Вишневе Вишгород Караглик Миронівка Сквира Тараща Тетіїв Українка Іванків Яготин Новини Київська обласна державна адміністрація КОДА КМДА