Метро, якого ніколи не буде

image
12 Лютого 2019, 07:30
Поділитися:

Чому київська влада обіцяє в Ірпінь та Вишневе метро, якщо уже півстоліття не може збудувати підземку на Троєщину?

Напередодні можливих місцевих виборів у жовтні цього року у Києві вигадали чергову міську легенду – метро до Ірпеня та Вишневого. «Наполеонівські» плани озвучив перший заступник голови КМДА Микола Поворозник. Мешканці столиці і передмістя зустріли новину з гумором. Особливо ті люди, котрі живуть на лівому березі – їм метро на Троєщину обіцяли Черновецький, Азаров, Попов, Вілкул, Кличко і ще багато інших чиновників з менш відомими прізвищами. Отже, до Вишневого та Ірпеня їде метро. Нова лінія, судячи з досвіду, буде проходити через станції Львівська Брама, Троєщина та Виноградар.


«Я вам скажу більше: навіть інвестори будуть зацікавлені в будівництві станцій метро за умови договору про асоціацію. Саме так працює ця система в європейських містах. Створення агломерації для них як гарантія розвитку регіонів. У цьому випадку інвестор буде готовий будувати хоч станції метро, хоч продовжувати лінію швидкісного трамваю або навіть електричку. Що завгодно!» – емоційно каже Поворозник, але уникає говорити про більш важливі для столиці питання: метро на Троєщину, на Виноградар та станцію Львівська Брама, яка стоїть законсервована з 90-тих років.

На початку лютого цього року київські посадовці почали «загравати» з мешканцями передмістя. Перший заступник столичного голови Микола Поворозник ціле інтерв’ю присвятив розповідям про те, як Київ хоче піклуватися про мешканців довколишніх містечок та  сіл. Величезна ложка меду дісталася Ірпеню та Вишневому, їм Поворозник намалював перспективну лінію метро, яка домчить пасажирів з передмістя до столиці за лічені хвилини.

Поки київська влада турбується, як людям з Ірпеня та Вишневого доїхати до Києва, мешканці столичної Троєщини, яких за офіційними даними більше 300 тисяч, проводять у заторах по 2-4 години на день. І не у комфортабельних автобусах, а в переповнених старих маршрутках без кондиціонерів та інших пристойних  умов, як у Європі.

За класикою популістського жанру, нічого конкретного Поворозник з цього приводу не повідомив. Однак одразу акцентував, що для розвитку міст-супутників конче необхідна угода про агломерацію (об’єднання) з Києвом, інакше інвестори не зацікавляться будувати метро в бік Ірпеня та Вишневого.

Тут не зайвим буде згадати історію «будівництва» лінії метро на Троєщину, яка, до слова, є найбільш густозаселеним районом столиці. Починаючи з часів Черновецького, кожен столичний політик «купував» собі під вибори голоси черговою голосною обіцянкою про метро на Троєщину.


З чого все починалося? Вперше ідея про «метро на Троєщину» виникла ще у 1970-х роках. Одноліткам цієї ідеї скоро виповниться півстоліття.

Найперша зафіксована обіцянка про зведення гілки метро на Троєщину, належить екс-меру Леоніду Черновецькому. Це було у травні 2008 року.  За його словами, будівництво мало розпочатися у листопаді того ж року після проведення тендеру на визначення підрядника, а завершитися – до 2011 року. Як усім відомо, ні до 2011, ні до цього часу гілки метрополітену в бік Троєщини немає.  

Двома роками пізніше, у 2010-му, екс-заступник голови КМДА Руслан Крамаренко заявив, що адміністрація розраховує завершити будівництво Подільсько-Вигурівської лінії метро та лінії метро «Троєщина-Осокорки» до 2015 року. А через рік після слів Крамаренка до поширення «легенди про метро на Троєщину» приєднався колишній прем’єр-міністр України часів Віктора Януковича Микола Азаров. Він пообіцяв за 2 роки розпочати будівництво сумнозвісної гілки метрополітену. Тобто будівництво мало стартувати у 2013 році.

Далі усіх у своїх обіцянках пішов голова КМДА Олександр Попов: 24 травня 2013 року він публічно запевнив киян, що «за два-три дні» у районі вулиці Набережно-Лугової розпочнеться будівництво четвертої гілки метрополітену в напрямку житлового масиву Троєщина. Очевидно, що цього не сталося.

Чинний мер столиці Віталій Кличко «почав будувати метро на Троєщину», ще будучи кандидатом на пост мера. Під час передвиборчої кампанії він запевнив, що збудує довгоочікувану гілку за 5 років. Тоді сам керівник КП «Київський метрополітен» Віктор Брагінський назвав ці обіцянки політиків «столичним жартом». За його словами, метро на Троєщину «будується» вже понад 20 років, але ніхто так і не може нарешті розпочати роботи. Посадовець стверджував, що у бюджет Києва необхідних коштів немає і ніколи не буде.

Тут справедливо зауважити, що як і у випадку з «метро на Ірпінь» та «метро на Вишневе, чиновники часто посилалися на ілюзорних інвесторів, котрі хоч завтра готові вкласти мільярди в столичну підземку. В новинах час від часу звучало, «що вже щось там підписали з китайцями і метро на Троєщину от-от почнуть копати». Зокрема, співпрацю з Китаєм стосовно прокладання лінії на лівий берег анонсував Віталій Кличко у 2017 році. Але наразі маємо 2019 рік і не маємо жодної станції четвертої гілки метро.

Кияни знають, що «метро на Троєщину» хоч і найвідоміша міська легенда або жарт, як каже Брагінський, але не єдиний «підземний довгобуд». Мешканці столичного масиву Виноградар також очікують своє метро.

Йдеться про продовження ділянки Сирецько-Печерської лінії метрополітену від станції «Сирець» на житловий масив Виноградар у Подільському районі Києва. Про станцію «Виноградар» почали говорити ще у 80-тих роках минулого століття. Активно на ній почав піаритися мер Кличко. Він заявляв, що будівництво метро в напрямку мікрорайону Виноградар планується почати наприкінці 2017 року.

У грудні 2017-го Кличко повідомив, що на будівництво столичного метрополітену наступного року Київ отримає з держбюджету 2,6 млрд грн. У липні 2017 року у «Київському метрополітені» заявили, що мають намір побудувати станції метро «від станції «Сирець» до житлового масиву столиці Виноградар до кінця 2019 року. Час спливає, через 10 місяців можна буде подивитися, чи буде виконана хоч ця обіцянка.

Ще одна відома станція-привид залягла на дно і похована разом з мільйонами бюджетних грошей – Львівська Брама. Розташована на Сирецько-Печерській лінії між станціями «Золоті ворота» і «Лук’янівська». Будівництво розпочалося у середині 1990-х років. Але роботу заморожено через відсутність комплексного рішення щодо реконструкції Львівської площі (куди повинен вести вихід зі станції) і брак коштів.  За офіційною інформацією, станція готова на 80 %, але вже протягом 23 років її не можуть відкрити. Добудувати «Львівську браму» обіцяли різні посадовці та політики, зокрема про це говорив екс-мер Олександр Попов, а тепер говорить Віталій Кличко,  постійно озвучуючи нові дедлайни, які ніколи не працюють.

Звісно, ми не маємо нічого проти метро на Ірпінь, метро на Вишневе чи метро на Козинці. Але однозначно проти політичних маніпуляцій та популізму, на які перед виборами хочуть купити голоси виборців. Заяви київських чиновників переходять межу пристойного і звучать як насмішки над мешканцями Ірпеня та Вишневого. Невже у столичних кабінетах думають, що люди не можуть відрізнити метро від популізму, а гіперлуп від маячні?

Тому як тільки потяг метро поїде на Троєщину і назад (що не мало важливо), можна починати копати в бік Вишневого та Ірпеня. А до того часу тема не варта розмов чиновників у робочий час, який оплачують українські платники податків. В тому числі й мешканці Троєщини, які можливо прямо зараз застрягли десь на Північному мосту у кілометровому заторі.

Автор: Марина Москаленко