Контроль Фонду за обґрунтованістю видачі листків непрацездатності

image
18 Березня 2019, 14:14
Поділитися:

Одним з основних завдань Фонду соціального страхування України відповідно до ст. 9 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» є здійснення перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам, здійснення фінансування матеріального забезпечення та контролю за використанням роботодавцями і застрахованими особами коштів Фонду.

 

Листок непрацездатності – це багатофункціональний документ, який відповідно до Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої наказом МОЗ України від 03.11.2004 № 532/274/136-ос/1406 (зі змінами), є підставою для звільнення від роботи у зв’язку з непрацездатністю та надання матеріального забезпечення застрахованим особам в разі тимчасової непрацездатності, вагітності та пологах.

 

За даними проведеного моніторингу, майже в усіх регіонах Київщини, в тому числі і в Київській області, в  2018 році  збільшилась кількість виданих та продовжених листків непрацездатності закладами охорони здоров’я, оплачених за рахунок коштів Фонду Київської області, що призвело до збільшення видатків Фонду на оплату допомоги по тимчасовій непрацездатності. Така тенденція спостерігається і на початку 2019 року.

 

 У зв’язку з вищезазначеним,  Фондом розроблено механізм контролю за обґрунтованістю видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам та визначено першочергові заходи по зменшенню загального числа оплачених днів по тимчасовій непрацездатності. Так, з лютого 2019 року відновлено проведення перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності в закладах охорони здоров’я.

 

На сьогодні, в рамках спільної роботи Фастівського відділення управління  Фонду соціального страхування у Київській області  та медичних закладів охорони здоров’я м.Фастова та Фастівського району, посилено контроль за виконанням вимог нормативно-правових актів щодо порядку  і  умов  видачі,  продовження  та обліку листків непрацездатності.

 

У своїй повсякденній роботі зберігається постійна співпраця з керівниками лікувальних закладів, із заступниками головних лікарів з експертизи та головами ЛКК в напрямку контролю за обґрунтованістю видачі та продовження  листків непрацездатності, скорочення термінів непрацездатності з метою ефективного використання коштів Фонду і дотримання вимог чинного законодавства по питаннях експертизи тимчасової непрацездатності. Крім того, представники відділення Фонду приймають участь у засіданнях комісій МСЕК, де контролюють своєчасність направлення застрахованих осіб на огляд , терміни направлення, якості обстеження та лікування потерпілих на виробництві, що дає можливість підвищувати якість медико-соціального експертного обслуговування громадян, забезпечувати цільове використання коштів Фонду. Активна позиція дозволить у спірних випадках винести рішення про встановлення хворому інвалідності  з закриттям ЛН, що в свою чергу призведе до економії коштів Фонду по цих страхових випадках.

 

Крім того, проводиться щотижневий моніторинг видачі листків непрацездатності у кожному медичному закладі м.Фастові та Фастівського району, аналізується кількість виданих листків непрацездатності та тривалість перебування застрахованих осіб на листках непрацездатності. При збільшенні показників проводиться робота по з’ясуванню причин такого зростання і розробляються заходи щодо посилення контролю в даному напрямку.

 

Очевидно, що такі заходи позитивно вплинуть на загальний стан організації лікувального процесу, та до підвищення ефективності цільового використання коштів Фонду, що є особливо актуальним в період проведення медичної реформи в Україні.

 

З метою контролю за використанням роботодавцями і застрахованими особами коштів Фонду, з 2 кварталу 2019 року відновлено планові перевірки страхувальників. Постійно проводяться семінари-навчання страхового активу підприємств, установ, організацій (членів комісій із соціального страхування) згідно «Положення про комісію із соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності», де постійно наголошується, що рішення про призначення матеріального забезпечення по листку непрацездатності приймається комісією  (уповноваженим) із соціального страхування, яка створюється на підприємстві, в установі, організації. До складу цієї комісії входять представники як адміністрації підприємства, установи, організації так і застрахованих осіб.

 

Керуючись Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування», комісія (уповноважений) із соціального страхування не тільки здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, а також приймає рішення про відмову в його призначенні та розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності, заповнення листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення. 

 

Законом передбачено перелік підстав, при яких комісія має право відмовити в оплаті листка непрацездатності. Найбільш поширеними з них є:

– настання тимчасової непрацездатності у зв’язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп’яніння або дій, пов’язаних з таким сп’янінням;

– за період перебування застрахованої особи у відпустці без збереження заробітної плати, творчій відпустці, додатковій відпустці у зв’язку з навчанням;

– порушення режиму лікування застрахованими особами.

 

Володіючи фактами, які ставлять під сумнів справжність листка непрацездатності, комісія може прийняти рішення щодо відмови в його оплаті. Свої висновки комісія оформлює протоколом до якого можуть додаватися пояснення, довідки, інші матеріали, що свідчать про обґрунтованість прийнятого рішення.

 

Відділення Фонду закликає роботодавців та голів комісій не нехтувати своїм правом, та за потреби звертатись до Фонду щодо перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам, їх заповнення.

 

Використання такого права не зайве, оскільки в подальшому дасть змогу уникнути фінансових санкцій з боку Фонду при проведенні перевірки цільового використання коштів.

Звертатись за адресою: м. Фастів, пл. Перемоги, 1. Телефони: 04565-6-04-71, 04565-6-49-22.

 

 

Фастівське відділення

УВДФССУ в Київській області

Джерело: fastiv-rada.gov.ua