Комуналка: правила, гроші та відповідальність

image
8 Лютого 2019, 18:26
Поділитися:

Про співпрацю об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ) із управляючими компаніями у нових умовах господарювання та особливості оплати комунпослуг — розмова із директором Бориспільського КП ЖРЕУ Іваном Хворостянкою.
Сам собі хазяїн
Днями мешканці міських багатоповерхівок отримають платіжки за січень, де суми за обслуговування житла будуть вищими, ніж раніше. Відомо, що з початку 2019 року місцева влада на тарифи не впливає, бо до кінця 2018 року усі багатоповерхівки Борисполя зняті з балансу ЖЕКів, і співвласники квартир напряму укладають угоди із надавачами послуг. Платіжки стануть першим сигналом про нові «правила гри». Власники квартир на загальнобудинкових зборах самі обирали управляючу компанію, уповноважені представники підписували договори між будинками і управителем — такі вимоги законодавства. Але більшість мешканців цих змін не помітили — працює диспетчерська, приїжджають майстри за викликом у випадку аварій.
Причина росту тарифів
Про це «Вістям» розповів керівник однієї із управляючих компаній міста — директор Бориспільського КП ЖРЕУ Іван Хворостянка.

«Ми працювали за тарифами, прийнятими у 2012 році, де закладена мінімальна зарплата 3200 грн. Збитки покривали за рахунок іншої діяльності підприємства та виділялися кошти і з міської казни, переважно на ремонти будинків. Новим законодавством це заборонено. Із 1 січня мінімалка зросла до 4173 грн. Але «чистими» працівник отримує 3275 грн. За такі гроші ми не знайдемо двірників чи прибиральницю. Тому тариф розроблено із урахуванням, що найнижча ставка — двірника та прибиральниці — буде 6260 грн, а «на руки» люди отримають 4937 грн. Формуючи тариф, ми врахувати кожну послугу і оптимально розподілити її вартість, шукаючи золоту середину із споживачем», — прокоментував Хворостянка.

За що платимо, і хто відповідає?
Розповідаючи про підходи до формування тарифів, Іван Миколайович повідомив, що за бюджетні кошти розроблено плани прибудинкової території для кожної багатоповерхівки. Площа території, яку доглядає двірник, площа капітальної будівлі — квартир та місць загального користування — все це береться до уваги при розрахунках вартості обслуговування будинків. Тому у двох схожих багатоповерхівках тарифи відрізняються. Хворостянка підкреслив, що визначено перелік обов’язкових послуг, від яких не можна відмовитися (за винятком тих, які відсутні в будинку з технічних причин).
Законодавець передбачив, що техобслуговування внутрішньобудинкових мереж поділяються на системи водопостачання, водовідведення, теплопостачання, зливової каналізації, електропостачання — кожен вид робіт має частку в тарифі, додалося ще техобслуговування системи газопостачання (управляюча компанія укладає угоду з газопостачальниками на виконання цих робіт. До тарифу закладається середній показник по Україні щодо послуг, які надає газова служба – це 0,01 коп. на метр кв. площі квартири).
Складовою тарифу є оплата витрат електроенергії на ліфти і освітлення місць загального користування, які контролюються за окремими лічильниками (наприклад, заміна лампочок на світлодіодні зекономить кошти, які можна використати на інші потреби будинку).
Комунальники наголошують, що якість робіт, дотримання їх періодичності контролюють мешканці, факт виконання підтверджує представник під’їзду; якщо роботи не виконувалися, буде перерахунок. Є роботи, які закладено у тарифі, але плануються і виконуються вони після схвалення уповноваженими представниками власників будинку (наприклад, на проведення поточного ремонту інженерних мереж складається дефектний акт, на підставі якого – кошторис і графік робот і доки уповноважений від будинку виконання не завізує, оплату за роботу ніхто не отримає).
На послуги, які виходять за межі тарифу, відкривається спеціальний рахунок — це особовий рахунок співвласників. Якщо співвласники визначилися із роботами, то можуть обирати виконавця без тендера. У випадку виконання робіт за програмою співфінансування із містом тендер обов’язковий.
Особливості програми співфінансування
Програма співфінансування — це можливість отримати допомогу з міського бюджету на капітальні ремонти багатоповерхівок: чим старіший будинок, тим меншу фінансову частку вносять мешканці. Для будинків, яким за 55 років, жителі фінансують 1% від вартості робіт. Законом передбачено, що і поточні, і капремонти проводяться за рахунок мешканців. Якщо у будинку необхідно виконати капітальний ремонт, то на ці роботи управитель теж відкриває окремий рахунок, де накопичуватимуться кошти, а мешканцям будуть додаткові нарахування.
Наприклад, визначили, що необхідний капремонт даху, підрахували вартість, управляюча компанія зробить кошторис, і за погодженням із співвласниками виставляються додаткові нарахування. Будинки — це приватна власність, де усе вирішують співвласники. Якщо співвласники побажають виконати роботи, які не є вкрай необхідними, то проект виготовляють за власний кошт. Спочатку проект, потім звернення до міського голови: «Просимо передбачити кошти на участь у співфінансуванні». Щоб накопичити кошти мешканців для співфінансування, управляюча компанія відкриває рахунок і, якщо мешканці зберуть потрібну суму, місто робить свій внесок і оголошує тендер.
У багатьох багатоповерхівках є приміщення комунальної власності територіальної громади Борисполя, на ці площі місто має державні акти і міськрада є співвласником таких будинків, здійснює комунальні платежі, бере фінансову участь у накопиченні коштів із рахуванням своїх площ.
Плати регулярно!
Кожен багатоквартирний будинок має свою фінансову базу, є загальний рахунок управляючої компанії. Кошти, які співвласники сплачуватимуть за послуги підприємства, спецпрограма розподіляє по будинках, ведеться будинковий облік — фінансування робіт ведеться в межах суми, накопиченої будинком. Позичати кошти управляюча компанія не має права.
При мізерному відсотку платежів (якщо, наприклад, управителю не буде чим платити за електроенергію) будинок може залишитися без певних послуг.

Ірина КОСТЕНКО,
фото Сергія МАРЧЕНКА

Джерело: Газета «ВІСТІ» – Бориспіль. Новини. Інформація. Реклама