Комунальним ЖЕКам підвищують тарифи. Рішення виконкому незаконне?

image
18 Травня 2019, 20:44
Поділитися:

Останній раз тарифи для ЖЕКів переглядалися понад рік тому – 10.04.2018р. Після тривалої перерви, 14 травня 2019 р., виконком своїм рішенням затвердив перерахунок складових витрат тарифів у зв’язку зі збільшенням вартості вивозу відходів та мінімальної зарплати. Наскільки законне це рішення та як воно вплине на ситуацію в житлово-комунальному секторі міста?

 Ознайомитися із рішеннями виконкому можна за посиланнями: КП «ЖЕК-1» , КП «ЖЕК-2», КП «ЖЕК-3» , КП «ЖЕК-4», КП «ЖЕК-5».

Як вказано в рішеннях виконкому, вони набувають чинності через 15 днів після його оприлюднення, тобто, тарифи вступають  у законну дію 29 травня.  Наразі журналістам «Трибуни» не вдалось зафіксувати, що мешканців попереджено про нові тарифи оголошеннями на під’їздах.

Залежно від типу будинку, тарифи збільшилися  від 20 до 80 коп. за 1 м.кв та однаково залишаються одними з найнижчих у Броварах, особливо в 2-х та 5-ти поверхових будинках. Що в цьому рішенні незвичного та особливого?

Нагадуємо, що наприкінці 2017 року було прийнято системний Закон України «Про житлово-комунальні послуги». Закон досить складний, тому окремі його положення вводилися в дію поетапно. Коротко ознайомитись із змістом закону можна ТУТ або ж ТУТ. Головна його мета – виключити органи місцевого самоврядування із взаємних стосунків між споживачами послуг (співвласниками будинків) та надавачами послуг (ЖЕКами або управляючими компаніями). Цей закон  доволі чітко трактує, що з 10.06.2018 р. органи місцевого самоврядування втратили повноваження затверджувати тарифи на утримання будинків, тому понад рік тарифи і не переглядалися. За цей час комунальні ЖЕКи разом із ініціативними групами у складі 3-х співвласників із кожного будинку мали провести збори співвласників, визначитися з управителем, укласти з ним договір та затвердити нові тарифи – залежно від конкретних потреб кожного будинку.

Але щось пішло не так. По-перше, підзаконні акти до ЗУ дуже довго розроблялись і були затверджені в установленому порядку лише у вересні 2018 року.  По-друге, інформаційна кампанія щодо роз’яснення норм закону в Броварах системно не проводилась (на загальнонаціональному рівні ця тема також не дуже популярна, особливо в період виборів). Ну, й звісно, зима – не найкращий період для проведення зборів на свіжому повітрі.

За рік тарифи так і не переглядалися і це не кращим чином позначилося на фінансовому стані комунальних ЖЕКів. Процес укладання договорів йде дуже повільно і сподіватися на швидке його завершення було марно, тож  виконком «вимушено» пішов на «коригування» окремих статей тарифу задля порятунку сталої роботи ЖЕКів.

Але варто чесно визнати, що це «коригування» проблеми у роботі ЖЕКів не вирішить. По-перше, закон зворотної дії не має і однаково доведеться проходити процедуру укладання договорів на принципово нову послугу «управління будинками», позаяк старої послуги «утримання будинків та прибудинкових територій» з 01.05.2019 р. у правовому полі вже немає. По-друге, давно і цілком очевидно, що старий і мінімальний перелік послуг у кількості 7 позицій не дає змоги повноцінно обслуговувати будинки: потрібен хоча би мінімальний резервно-ремонтний фонд по кожному конкретному будинку. Але рішенням виконкому ці питання не вирішити – це цілком незаконно. Вирішити їх можна виключно через збори мешканців.

Чому ж невиконання норм ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» у Броварах суттєво шкодить усьому житлово-комунальному господарству міста і  якими негативними наслідками це загрожує?

Справа у тому, що структура житлового фонду міста стрімко змінюється, і комунальний житловий фонд вже не є домінуючим сектором ні з кількості будинків, ні кількості населення, яке там мешкає. Та при цьому саме цей сектор є домінуючим у отриманні численних «фінансових вливань» із міського бюджету. Наприклад, тільки на останній  позачерговій сесії комунальним ЖЕКам додали у статутний фонд по 350,0 тис.грн, які підуть, зазвичай, на дрібні ремонтні роботи у будинках та прибудинкових територіях. І це при тому, що комунальні будинки вже навіть за документами не є комунальними, тобто, вже списані з балансів КП. Також у минулому році через поповнення статутних фондів комунальним будинкам місто закупило великі партії контейнерів для відходів, а також вартісну техніку: трактори та інші інструменти. Тож комунальні ЖЕКи мають найнижчі тарифи завдяки постійній підтримці з міського бюджету, що несправедливо щодо інших учасників ринку: ОСББ, приватних ЖЕКів та мешканців приватного сектору. Це підриває чесну конкуренцію, спотворює ринок житлово-комунальних послуг, суттєво обмежує можливості інших учасників ринку та створює нестерпні умови для приватних ЖЕКів, які намагаються залишатися «на плаву». Як зазначив на останній сесії міської ради мер міста  Ігор Сапожко, «у місті нормально працюють тільки комунальні ЖЕКи, тому що вони мають техніку і виконують частину робіт для ОСББ. Приватні ЖЕКи не змогли дати собі ради».  Але міський голова скромно замовчав, скільки коштів міського бюджету витрачено на цю «нормальну роботу». Варто лише пригадати поповнення статутного фонду КП «Служба замовника» на десятки мільйонів гривень, після чого це підприємство із статутним фондом у 135,0 млн грн  успішно збанкрутувало.

Тож такими неоднозначними рішеннями місто виходить за рамки правового поля і наразі невідомо, чим це може загрожувати у майбутньому. До того ж такі «половинчасті рішення» не вирішають проблем. Комунальні ЖЕКи мають, нарешті, стати повноцінними підприємствами-надавачами послуг із достатньою кількістю обігових коштів та не залежати від «подачок» із міського бюджету.  Вони мають бути конкурентоспроможними і самодостатніми, і тільки повне завершення процедури укладання договорів на послугу з управління будинками поверне їхню роботу в правове поле.

У свою чергу населення має перестати жити у полоні популістських гасел і зрозуміти свої права та обов’язки як співвласників. Усіляке затягування процесів укладання договорів зробить гірше лише самим власникам житла та житловому фонду міста взагалі.

Щодо ОСББ та приватних  ЖЕКів, то програма підтримки їх у місті успішно діє, хоча варто  удосконалити процедуру конкурсного відбору. Програми підтримки будинків приватних ЖЕКів наразі немає, але спочатку варто створити їм рівні конкурентні умови.

Владі міста та профільному управлінню варто повернутися у правове поле, не приймати  спірних рішень та перестати робити ремонти у будинках за рахунок коштів бюджету на «прохання» депутатів,  а робити це виключно за процедурою звернення управителя будинку.

Ангеліна Козлова

Головне фото – авторки

Джерело: Трибуна Бровари