Катастрофа над Броварщиною: історія про фатальний рейс | Трибуна

Катастрофа над Броварщиною: історія про фатальний рейс | Трибуна
2 Травня 2025, 20:34
Поділитися:

16 вересня 1971 року Броварщина пережила одну з найтрагічніших подій у своїй історії. Літак Ту-134 угорської авіакомпанії «Malév», що виконував рейс із Будапешта до Києва, зазнав катастрофи поблизу села Тарасівка неподалік залізничних колій і місцевого озера. Усі 49 людей на борту загинули. Про цю трагедію, що тоді сколихнула Броварський район, відшукала інформацію «Трибуна-Бровари».

Фатальний рейс «Malév Flight 110»

Літак Ту-134 випустив у 1968 році Харківський авіаційний завод із номером 9350801. Він належав авіакомпанії «Malév» під реєстраційним номером HA-LBD.

Це був другий літак цього типу в парку компанії, розрахований на 72 пасажири.

Члени екіпажу

На борту перебували 8 членів екіпажу та 41 пасажир. Більшість із них були представниками делегації з медьє Бач-Кішкун, які прямували до Сімферополя на виставку в межах співпраці з містом-побратимом Керч. Серед них – керівники підприємств, посадовці, викладачі, а також двоє громадян США.

Члени делегації з Угорщини

Через густий туман виліт із Будапешта затримали на годину. Літак набрав висоту 9700 метрів і попрямував до Борисполя. Прогноз погоди вказував на складні умови: вертикальна видимість – 80 метрів, горизонтальна – 1700 метрів. Метеомінімум командира екіпажу становив 150 на 1800 метрів, тому запасним аеродромом обрали Одесу. Проте пілоти вирішили летіти до Києва, сподіваючись на покращення погоди.

Близько 11:00 літак наближався до Борисполя. Під час польоту сталася критична несправність: усі чотири генератори потужністю 12 кВт відмовили через збій автоматики  і борт перейшов на аварійне живлення від акумуляторів. Екіпаж не повідомив диспетчерів про надзвичайну ситуацію і не відключив зайве обладнання, як-от кухню чи холодильник, що прискорило розряд батарей. На висоті 3700 метрів літак увійшов у зону Борисполя, але видимість упала до 700 метрів.

Катастрофа біля Тарасівки

Захід на посадку виконували з південної сторони. Командир помилково заявив диспетчеру, що його метеомінімум становить 60 на 600 метрів, хоча реальні показники були вищими. Після невдалого заходу літак відправили на друге коло. Під час повторної спроби екіпаж передчасно завершив четвертий розворот і опинився за три кілометри правіше смуги. Акумулятори розрядилися, навігаційні прилади почали відмовляти. У густому тумані та низькій хмарності пілоти втратили орієнтацію і не помітили крутого зниження.

На висоті 50–70 метрів літак вийшов із хмар, але часу на виправлення ситуації не вистачило. Ту-134 зачепив дерева і впав у поле поблизу Тарасівки за 20 кілометрів від Броварів. Уламки розкидало неподалік залізничних колій і Тарасівського озера, що стало орієнтиром для місцевих жителів.

Тарасівка: озеро та колії в епіцентрі

Тарасівка – невелике село в Броварському районі зі своїм озером і залізничними коліями, що проходять неподалік. Тарасівське озеро, розташоване в низині, стало ключовим маркером місця катастрофи.

Очевидці згадували, що перед падінням літак пролетів низько над озером. Залізничники, які працювали поблизу, першими помітили дим і повідомили про аварію.

Жителі згадують густий туман над водою, що ускладнював видимість. Сьогодні озеро приваблює рибалок, але для старожилів воно пов’язане з трагедією.

Реакція громади

Катастрофа потрясла Броварщину. Мешканці Тарасівки кинулися до місця аварії, але врятувати нікого не вдалося. Очевидці розповідали про уламки, розкидані по полю, і запах пального. Залізничники скеровували рятувальні бригади, а озеро слугувало орієнтиром у тумані. Рятувальні роботи ускладнювала погода, але місцеві допомагали прокладати маршрути.

Причини катастрофи: ланцюг фатальних помилок

Розслідування виявило низку факторів, що призвели до аварії. Ключові причини:

густий туман із видимістю 700 метрів;
збій автоматики, що відключив генератори та перевів борт на аварійне живлення;
невідключення зайвих приладів, що прискорило розряд батарей;
помилкове рішення командира летіти до Києва замість Одеси;
неправдиві дані про метеомінімум, надані диспетчеру;
передчасний розворот і втрата орієнтації в тумані.

Екіпаж не оголосив надзвичайну ситуацію та не скоригував курс, що в умовах розряджених батарей і відмови приладів стало фатальним. Літак був справним, але самовпевненість командира та технічні збої створили трагічний ланцюг подій.

Міжнародний вимір і пам’ять

Катастрофа мала міжнародний резонанс, адже більшість пасажирів були угорцями. Життя делегації обірвалися в полі поблизу озера, яке для місцевих було місцем відпочинку.

У Тарасівці немає меморіалу, але пам’ять живе в розповідях старожилів. Озеро та колії нагадують про трагедію.

Читайте також:

Роковини авіакатастрофи у Броварах: що відомо про причини трагедії з керівництвом МВС

30 років «мандариновій» авіакатастрофі під Броварами. ФОТО

Автобус із Броварів у річці – трагедія, яку приховали від світу

20 років Броварській катастрофі. ФОТО, ВІДЕО

Джерело: Трибуна – Бровари