Ірина Тарасюк: «Потреба людей в реєстрації і визнанні державою їх цивільного стану була, є і залишається нобхідною кожному без винятку»

image
18 Серпня 2021, 15:54
Поділитися:

Поспілкувались з Іриною Тарасюк, начальником Макарівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану, про досягнення і складнощі у роботі ДРАЦС, електронні реєстри та наречених.

У відділ державної реєстрації актів цивільного стану (далі – ДРАЦС) мешканці Макарівської громади звертаються регулярно. Адже саме тут людина отримує свої перші (свідоцтво про народження) і свої останні (свідоцтво про смерть) документи.

Відділи ДРАЦС одні з перших держаних органів, які перейшли на новий рівень обслуговування громадян. Відділ у Макарові облаштований сучасно. Послуги надаються якісно, зручно і швидко, командою фахівців, а завдяки функціонуванню електронних реєстрів оперативність роботи приємно вражає.

Інформаційне агентство “MKV” поспілкувалось з Іриною Тарасюк, начальником Макарівського відділу ДРАЦС у Бучанському районі Київській області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції.

Пані Ірино, чим сучасний ДРАЦС відрізняється від колишнього ЗАГСу?

Переважна більшість людей при думці про відділ ДРАЦС, а в різні роки ЗАГС, РАГС, РАЦС, пригадує найщасливіші моменти свого життя – реєстрацію шлюбу та народження дітей. Та все ж, органи РАЦСу та його працівники мають набагато ширше коло компетенцій і значно вагомішу місію у житті пересічних громадян та держави загалом. І якщо говорити про різницю між ЗАГСом колишнім і РАЦСом теперішнім то вона безумовно величезна. Зокрема, вимога щодо наявності юридичної освіти у всіх працівників підтверджує вагомість питань, що вирішуються у стінах цих установ.

І найголовніше це доступність послуг, завдяки функціонуванню таких сервісів як:

  • web-портал «Звернення у сфері державної реєстрації актів цивільного стану»;
  • електронний апостиль;
  • проєкт «Шлюб за добу»;
  • комплекс послуг «єМалятко»;
  • прийняття документів і вручення свідоцтв про народження безпосередньо в пологових будинках.

Яка структура, кількість працівників та функції ДРАЦСу на Макарівщині?

За штатним розписом у Макарівському відділі ДРАЦС у Бучанському районі Київській області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) працює два головних спеціалісти, відділ очолює начальник.

Ряд послуг ДРАЦС сьогодні можна отримати в інтернеті

Згідно Законодавства України на РАЦСи покладені наступні обов’язки:
  • реєстрація народження, шлюбу, зміни імені, розірвання шлюбу, смерті;
  • формування та збереження архівного фонду актових записів цивільного стану впродовж 75 років з дня їх створення;
  • ведення єдиної електронної бази – Державного реєстру актів цивільного стану громадян;
  • прийняття документів, виданих органами юстиції, нотаріусами та судами для проставлення апостилю;
  • підготовка до легалізації документів з метою їх використання за кордоном;
  • виконання рішень судів про усиновлення та визнання батьківства;
  • внесення змін до актових записів цивільного стану;
  • поновлення та анулювання актових записів цивільного стану;
  • повторна видача свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану та витягів з Державного реєстру актів цивільного стану громадян;
  • надання правової допомоги щодо витребування свідоцтв та довідок про реєстрацію актових записів цивільного стану із-за кордону.

Які з цих послуг можна отримати через інтернет?

Завдяки успішному функціонуванню web-порталу «Звернення у сфері державної реєстрації актів цивільного стану» послуги є доступними в он-лайні. На порталі «Звернення у сфері державної реєстрації актів цивільного стану» Ви можете записатись на прийом до відділу ДРАЦС у зручний для Вас час, задати питання в он-лайн режимі, подати заяви на реєстрацію актів цивільного стану.

Є ще одна крута новація: 2020 року в Україні стартував експериментальний проєкт «єМалятко».

Ірина Тарасюк: інколи наречені не з’являються на реєстрацію шлюбу
Лише на підставі однієї заяви батьки новонародженої дитини можуть отримати послуги в рамках комплексної послуги «єМалятко»:
  • проведення державної реєстрації народження;
  • реєстрації місця проживання дитини;
  • призначення державної допомоги при народженні дитини;
  • призначення допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім’ях; внесення відомостей про дитину до Реєстру пацієнтів, що ведеться у центральній базі даних електронної системи охорони здоров’я;
  • реєстрації дитини у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків;
  • визначення належності новонародженої дитини до громадянства України;
  • внесення інформації про новонароджену дитину до Єдиного державного демографічного реєстру з присвоєнням унікального номера запису в ньому.

То ж вже сьогодні таку послугу можна отримати за однією заявою не тільки у закладі охорони здоров’я, де народилась дитина, а також у відділах державної реєстрації актів, та через електронний кабінет громадянина.

Доречі, між нашим Відділом та ТОВ «Лікувально-діагностичний центр «Адоніс плюс» підписано меморандум Щодо надання послуги «єМалятко» завдяки якому молоді батьки, ще перебуваючи в пологовому будинку отримують пакет послуг, найчастіше це державна реєстрація народження дитини, призначення державної допомоги при народженні дитини, реєстрації дитини у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, визначення належності новонародженої дитини до громадянства України, внесення інформації про новонароджену дитину до Єдиного державного демографічного реєстру з присвоєнням унікального номера запису в ньому.

Інколи наречені не з’являються на реєстрацію шлюбу, а кількість церемоній зменшилась

Як на Вашу роботу вплинула децентралізація?

Змінюються часи, влада, політичні курси, та потреба людей в реєстрації і визнанні державою їх цивільного стану була, є і залишається необхідною кожному без винятку. Децентралізація не має особливого впливу на виконання нами своїх функцій, окрім технічних моментів. Наразі, ми надаємо послуги з первинної Державної реєстрації актів цивільного стану громадянам всього Бучанського району.

Чи трапляються випадки що пара подала заяву а потім передумала?

Жінка та чоловік, які бажають зареєструвати шлюб, подають особисто письмову заяву, за встановленою формою, до будь-якого органу реєстрації актів цивільного стану за їх вибором. Державна реєстрація шлюбу проводиться після закінчення одного місяця з дня подання нареченими заяви про державну реєстрацію шлюбу.

Звісно трапляються випадки, коли наречені не з’являються на реєстрацію шлюбу, у такому випадку заява є дійсною ще протягом трьох місяців. Якщо ж вони не з’являються в цей термін – заява витрачаю чинність, і щоб зареєструвати шлюб потрібно подавати заяву.

Чи часті такі випадки? Ні.

Єдине що, з минулого року у зв’язку з пандемією і обмеженнями спричиненими нею – значно зменшилася кількість урочистих церемоній реєстрації шлюбу.

Ми не обираємо ім’я і не впливаємо на батьків під час вибору, ми просто інформуємо

Наскільки складно зараз розірвати шлюб?

Якщо у пари наявні неповнолітні діти чи один із подружжя не дає свою згоду на розлучення, то розірвання шлюбу відбувається тільки через суд.

Відділи ДРАЦС реєструють розірвання шлюбу на підставі:

  • спільної заяви про розірвання шлюбу подружжя, яке не має дітей;
  • заяви про розірвання шлюбу одного з подружжя та рішення суду про визнання другого з подружжя безвісно відсутнім, недієздатним.

Орган державної реєстрації актів цивільного стану складає актовий запис про розірвання шлюбу після спливу одного місяця від дня подання заяви до відділу ДРАЦС, якщо вона не була відкликана, та видає свідоцтво про розірвання шлюбу. Шлюб розривається незалежно від наявності між подружжям майнового спору. Державна реєстрація розірвання шлюбу проводиться за місцем проживання подружжя або одного з них.

Зараз зустрічається багато незвичних імен. Чи можуть вплинути працівники ДРАЦСУ на батьків у таких випадках?

Імена наша болюча тема. Визначитись з іменем для малюка чи не найбільш відповідальна справа для батьків. Це дуже важливе рішення, тому новоспеченим батькам необхідно підходити до вирішення цього питання не тільки з фантазією, а й з усією відповідальністю. Одна справа коли називають популярними, або рідковживаними, або незвичними… Інша справа коли мають намір дати «чудний» варіант імені.

Працівник РАЦСу безумовно не може обрати ім’я Вашій дитині, однак може обговорити з вами обране Вами ім’я чи варіант імені, може разом з Вами проглянути словник власних імен. Це все дуже тонко.

Так ми можемо «втрутитися» коли дають ім’я «Тімафєй» приміром, або «Даніла», «Діма». Запис в документах це важливо! І краще, коли він здійснений відповідно до відносно усталених норм, інакше «чудний» правопис імені Вашій дитині протягом всього життя доведеться пильнувати на кожному документі, і десь таки помилки не уникнути, будь то диплом про освіту, трудова книга чи документи на будинок. І врешті ваші онуки будуть «Тімафєйовичами», «Данілавними» і «Дімовичами»… Ми не обираємо ім’я і не впливаємо на батьків під час вибору, ми просто інформуємо.

Наскільки складно відновити документи ДРАЦСУ при втраті

Якщо у Вас викрали, Ви загубили чи пошкодили свідоцтво про Державну реєстрацію актів цивільного стану ви можете звернутися з відповідною заявою про видачу такого документу до будь-якого органу ДРАЦС на території України.

Фактично документ можна отримати у будь-якому відділі з будь-якої точки країни, незалежно від місця їх державної реєстрації та місця проживання заявника. Видача проводиться при пред’явленні паспорта заявника та за необхідності документів, які підтверджують право отримання свідоцтва. Повторно Документ видається у день звернення, або ж на наступний день, якщо реєстрація була проведена в іншому відділі, ніж до якого ви звертаєтеся. Тож, як бачите, жодних складнощів не виникає.

Дякуюємо за надану інформацію.

Дякую за запитання.

Спілкувався Віталій Гедз.

Джерело