Для чого потрібен ІПН і як його отримати: усе, що потрібно знати | Трибуна

Для чого потрібен ІПН і як його отримати: усе, що потрібно знати | Трибуна
24 Вересня 2024, 19:48
Поділитися:

ІПН – це індивідуальний податковий номер. Сьогодні він має назву РНОКПП, тобто реєстраційний номер облікової картки платника податків. Для чого потрібен РНОКПП (ІПН) та як його отримати, розповідає «Трибуна-Бровари» з посиланням на «Факти ICTV».

Реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП) (раніше індивідуальний податковий номер (ІПН)) – це цифровий код, необхідний кожному платнику податків для обліку в фіскальних органах.

Протягом усього життя РНОКПП не змінюється, окрім випадків, пов’язаних із релігійними переконаннями.

Після смерті платника податків реєстраційний номер втрачає актуальність і не може бути присвоєний комусь іншому. Дані, пов’язані з номером, зберігаються в архіві 75 років.

Коли може знадобитися ІПН

З одного боку РНОКПП (ІПН) полегшує діяльність фіскальної служби, з іншого боку, він корисний і самим громадянам.

Крім податкової системи, ІПН супроводжує людину в багатьох сферах діяльності, які передбачають соціальні, економічні та трудові відносини. Наприклад, він прискорює прийняття рішень по різних соціальних виплатах.

Теоретично, можна взагалі не звертатися в податкову за реєстрацією себе як платника податків, але без цього номера ви не зможете придбати житло, отримати кредит або будь-які пільги – виплати, державну допомогу, зарплату чи пенсію.

РНОКПП точно знадобиться вам у наступних випадках:

при влаштуванні на роботу, оскільки ваш новий роботодавець буде перераховувати в бюджет, крім своїх податків, ще й податки за вас;
якщо ви приватний підприємець, саме по ІПН податкова ідентифікує ваші платежі;
при відкритті рахунків у банку або оформленні кредиту, оскільки банку необхідно сплачувати податки, пов’язані з вашими транзакціями;
при купівлі/продажу дорогих матеріальних цінностей (нерухомість, автомобіль);
у будь-яких інших фінансових операціях, які пов’язані зі сплатою податків;
при оформленні соціальних виплат.

Як отримати ІПН

Будь-яка фізична особа, незалежно від віку та від того, чи є резидентом, може безкоштовно протягом п’яти робочих днів отримати РНОКПП (ІПН).

РНОКПП (ІПН) можна отримати за допомогою порталу державних послуг iGov.org.ua. Там необхідно обрати свій регіон і заповнити поля, дотримуючись підказок на екрані.

Якщо можливості скористатися послугами реєстрації ІПН онлайн немає, вам необхідно звернутися до територіального органу Державної податкової адміністрації України:

за місцем проживання;
за місцем отримання доходів.

Хто може отримати та які документи потрібні

РНОКПП (ІПН) може отримати:

повнолітній громадянин України – облікова картка відповідно до форми № 1ДР (вона ж є заявою), паспорт (копія) або інший документ, здатний засвідчити особу;
батько (опікун) для дитини – копія паспорта одного з батьків (опікуна), копія свідоцтва про народження дитини, облікова картка відповідно до форми № 1ДР (вона ж є заявою);
нерезидент для сплати податків в Україні – облікова картка, паспорт (копія) або інший документ, здатний засвідчити особу;
законний представник або уповноважена особа – облікова картка, паспорт довірителя, паспорт (копія) або інший документ, здатний засвідчити особу.

Якщо ви за кордоном, можна подати документи поштою на адресу Міністерства доходів і зборів України:

облікова картка відповідно до форми № 1ДР (вона ж є заявою), підписана та завірена місцевим дипломатичним представництвом;
ксерокопія паспорта з чітким зображенням документа.

Важливо, якщо який-небудь із документів, що подаються, виданий не українською мовою, до нього необхідно додати:

завірений в установленому законодавством порядку перекладу на українську мову (після пред’явлення повертається);
копію перекладу.

Після реєстрації видається картка платника податків у вигляді документа, який передбачає такі реквізити:

П.І.Б одержувача;
дату народження;
дату постановки на облік у податковій службі;
сам реєстраційний номер облікової картки платника податків громадянина;
підпис представника та печатку організації місцевого податкового органу.

Картка видається тільки в разі пред’явлення оригіналу документа, що встановлює особу. Якщо реєстрація проводилась законним представником, то необхідний і документ представника.

КОЛАЖ – Андрій Захарченко

Читайте також:

Соціальні стипендії в Україні 2024: хто може отримати та на яку суму розраховувати

Заборона на виїзд із України: що варто знати та як перевірити свій статус

Зміна прізвища після заміжжя: які документи потрібно оновити, а які змін не потребують

Пенсіонери можуть фізично ідентифікуватися і через відеозв’язок

Джерело: Трибуна – Бровари