«Я кайфую від своєї роботи», – вчителька початкових класів СШ №7 Надія Довгань
Цього тижня в Україні святкують День працівника освіти. «Трибуна Броварів» підготувала серію матеріалів із броварськими учителями, історії яких варті уваги. Сьогодні ми познайомимо вас із Надією Довгань, молодою вчителькою початкових класів із 7-ої школи. Про вибір професії, цікаву практику в Німеччині, способи підготування до уроків і утримання уваги учнів, а також про ставлення до реформ в освіті, читайте в нашому сьогоднішньому інтерв’ю.
«Молода і перспективна вчителька початкових класів», – саме так охарактеризувала педагога Ольга Жигулова, директорка 7-ої школи нашому журналісту. Надія Довгань працює в Броварах лише 5 років, уже встигла випустити один клас і цьогоріч знову взяла собі на виховання першачків.
Як розповідає Надія Довгань, родом вона з Миколаєва, але більшість літ жила в Славутичі, 6 років тому родина переїхала у Бровари. Життя в Славутичі не пов’язане із роботою батьків на ЧАЕС, як можна було би подумати. Надія – сирота, яку виховували без мами й тата. Однак, свою майбутню професію, прямо дотичну із вихованням дітей, вибрала не свідомо, а випадково. Та вже згодом полюбила її усім серцем.
Пані Надіє, як у вас народилася ідея стати вчителькою, вступити в педагогічний коледж?
Я не знаю… Я не хотіла бути вчителем, і спочатку я вступила до Чернігівського залізничного коледжу на спеціальність «машиніст-провідник». Потім моя подруга їхала до Богуслава вступати в «педагогічний». І так за компанію… Вона каже: «Бери документи, а раптом, можливо…» Вона не дуже гарно навчалася в школі, і я подумала, як вона взагалі може туди вступати, з такими оцінками. Ну і якось… вчителі ж все знають. І я за компанію – абсолютно випадково. І, чесно кажучи, курсу до 3-го я, напевно, навіть не думала, що взагалі працюватиму за цією спеціальністю. Я просто хотіла поїхати подалі від дому. Вік якраз такий підлітковий, коли хочеться свободи.
Я вступила [до Чернігівського залізничного коледжу, – ред.], але паралельно можна було здавати в декілька закладів документи. І я подала. Після вступу в «педагогічний» просто забрала свої документи із коледжу і поїхала навчатись у Богуслав – 5 років, чудових, гарних. Просто чудовий заклад, шикарні базові знання. Тут я отримала спеціальність «учитель початкових класів і вихователь дошкільної установи» – бакалавр. Потім, у 2007 році, я поїхала працювати. У 2012 році зібралася вступати в університет у Чернігові. Але склалась така можливість поїхати на практику в Німеччину, і я проміняла навчання, скажімо так, на практику в школі. А закінчувала магістратуру, вже коли пішла сюди працювати. І Ольга Андріївна [Жигулова, директорка 7-ої школи, – ред.] наполягла: «Молодий спеціаліст. Чому б іще не піти і не довчитися?». І вже під керівництвом Ольги Андріївни я закінчила магістратуру в Переяславському «педагогічному» за спеціальністю «молодші класи, англійська мова».
Тобто усі ці 5 років, які ви тут учителюєте, ви ведете початкові класи?
Я випустила цього року 4-ий клас і набрала «першачків».
Про практику в Німеччині цікаво. Розкажіть, будь ласка, детальніше про це.
Я, як дитина-сирота, їздила в Німеччину в родину. І потім, коли я вже працювала, ця родина запропонувала мені як педагогу пройти практику. Вона не довго тривала. Це – шикарний досвід – ціле літо провести в Німеччині, у школі. Кузина працювала там, і вона запропонувала ціле літо провести в школі. Місяць я була в 1-му класі, весь інший час – у різних класах.
Я мала можливість подивитися і середню, і старшу їхню школу. Цікаво. Багато чого звідти взяла. Там був цікавий клас. Ми зараз впроваджуємо інклюзію. У них у 2012 році це вже було: здорові дітки разом із хворими – там два кабінети, які мають суміжні двері. Навчання окремо. А от уся виховна діяльність, відпочинок проводяться разом. Здорові діти годують дітей, забирають їх на прогулянку.
У нас тоді про це ще не говорили. Дружина колишнього президента, Петра Порошенка, впровадила інклюзію в освіті. У нас тепер кожна школа має можливість навчати інклюзивно дітей. Раніше були реабілітаційні центри. Навіть у нас у Славутичі такий був, де дитячий будинок мав одну групу, де перебували дітки з родин, не сироти, їм проводили реабілітацію.
Як ви оцінюєте зміни в освіті, які відбувалися протягом останнього часу і відбуваються зараз?
Швидше як позитивні. Ви знаєте, я скажу так: людина, яка хоче працювати, буде працювати за будь-якої реформи. Ця реформа дала гарне забезпечення, ми маємо з чим працювати, у нас є техніка, роздатковий матеріал. У цьому плані, звісно, тільки позитивне. Є якісь, на мою точку зору, речі, які б я не змінювала. Тому що нам не потрібно брати й запозичувати абсолютно все. У нас є багато свого гарного. Весь світ захоплюється тим, що ми такі всебічно розвинені. Навіть німці – вони не пристосовані, вони не стресостійкі. Наші люди набагато розумніші. Я бачила це і за підготуванням тамтешніх дітей. Їхні діти слабші за наших. Ми даємо набагато більше і ширший кругозір… Знаєте, як кажуть: «Якщо ця квітка росте в тропіках, не факт, що коли ми привеземо її до нас, вона буде так само гарно квітнути». Не все, що ми беремо, десь у когось помічаємо, воно гарне. Але, загалом, мені подобаються зміни, які відбуваються. Вони дали нам, учителям, більше свободи.
Про підготування до уроків. Звідки черпаєте інформацію? – Інтернет чи лише посібники і підручники?
Взагалі зараз дуже багато з інтернету беруть, адже є багато класних програм, які дозволяють показувати 3D-об’єкти та інше. Звісно, обов’язково знадобиться методична література. Має бути методична якась база. Це не може так «з бухти-барахти» – в тебе має бути розплановане, інакше ти просто не будеш виконувати програму, яка в тебе є. Але буває таке, що ти спланував собі одне, а посеред уроку відбувається якась подія або якийсь емоційний сплеск у дітей, коли урок повністю перекручується, перевертається. І ти собі думав, що буде ось так, але потім… Ми раз вивчали материки… – там у нас були просто доповіді, але діти самі запропонували… Ми вирізали з трьох ватманів материки, розклали їх, почали їх розмальовувати, заселяти ці материки, вирізаючи для них тварин, і доповіді вже про них розповідати. Тобто, мало бути зовсім по-одному, тому що це 4-ий клас, це вже дорослі діти, ти вже майже з ними не граєшся, а більше працюєш. Але діти коригують дуже сильно. Навіть того року ми робили казку на новий лад. Я скачала з інтернету. Але потім на виході в нас вийшов зовсім інший продукт. Тому що, коли роздавали слова, почали обговорювати, скидати якісь фрази сучасні, пісні, фішки, і в нас вийшла казка, якій більш ніде немає аналогів.
Як ви утримуєте увагу дітей? Я знаю, це дуже складно, особливо для початкових класів.
Я не знаю. В мене нема якогось секрету. Я сама дуже відкрита. Діти, напевно, відчувають – ми з ними на одній хвилі. Я, наприклад, не наполягаю, щоби діти вставали. У нас нема таких диктаторських стосунків. Ми спілкуємо вільно. Дитина може висловити свою думку, навіть якщо вона різниться від моєї. Напевне, я якимось своїм досвідом «беру», розповідаю їм цікаві історії. Вони дуже люблять, коли десь, у якусь хвилинку, коли вони відпочивають, вони: «Ну а як ви в дитинстві?», «Що ви робили?», «Де ви бачили?»… Якийсь свій власний досвід, який просто ставить на їхній рівень, і вони ставляться до мене більш як до педагога-друга і партнера, ніж до педагога-диктатора.
Напевне, фінальне запитання. Якби ви могли вернути час назад і щось змінити, зокрема у вашій професії, чи пішли би ви якимось іншим шляхом?
Ні. Я кайфую від своєї роботи. Я рада тому, що маю таку роботу. Я тільки хотіла б, щоби нам фінансово… [сміється] більшу зарплатню платили. Все. Абсолютно я би не хотіла міняти професію. Вона багатогранна. У мене є період, коли я працювала нянею з дитиною – ти по-різному себе поводиш, можеш і тут. Потім, якщо педагог вичерпав себе у школі, він може викладати… Це така безсмертна професія. Ти можеш рухатися. Не обов’язково сидіти на місці.
Читайте також: «Мій учень – призер Міжнародної олімпіади з географії», – учителька гімназії Ольга Кислова
Спілкувався Дмитро Карпій. Фото – Дмитро Карпій та з архіву Надії Довгань
Джерело: Трибуна Бровари