Зеленський вніс законопроєкт про децентралізацію. Чи буде узурпація влади? | Трибуна

image
17 Грудня 2019, 10:47
Поділитися:

Учора, 16 грудня, на сайті парламенту з’явився президентський законопроєкт змін до Конституції. Документ покликаний унести зміни щодо децентралізації державної влади, вдосконалити територіальну організацію та посилити конституційно-правовий статус місцевого самоврядування. Водночас законопроєкт критикують як такий, що націлений на узурпацію центральною владою. Про це йдеться в тексті документу і в аналізах ЗМІ.

Документ № 2598 від 13.12.2019 позначений як невідкладний, уже цієї п’ятниці, 20 грудня, у «Слузі народу» сподіваються відправити його у Конституційний Cуд, зазначають українські медіа.

Законопроєкт пропонує змінити окремі положення Конституції України. Зокрема – запровадити такий перелік адміністративно-територіальних одиниць: громада, округ, область, Автономна Республіка Крим. Громада є первинною одиницею у системі адміністративно-територіального устрою України.

Передбачене законодавче врегулювання питань адміністративно-територіального устрою України, зокрема порядку утворення, ліквідації, встановлення та зміни меж, найменування і перейменування громад, округів, областей, а також порядку утворення, найменування і перейменування та віднесення поселень (сіл, селищ, міст) до відповідної категорії.

Закріплюється, що зміна меж, найменування і перейменування громад та поселень здійснюється з урахуванням думки їх мешканців у порядку, визначеному законом.

Читайте також: Президент доручив завершити децентралізацію: усі громади мають об’єднатися до кінця 2020-го

Змінами до розділу XI «Місцеве самоврядування» запропоноване закріплення місцевого самоврядування як права та спроможності громади безпосередньо або через органи та її посадових осіб вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. При цьому громада визначається як первинний суб’єкт місцевого самоврядування і юридична особа.

На конституційному рівні закріплюється право громади на безпосереднє здійснення місцевого самоврядування шляхом виборів, місцевих референдумів, місцевих ініціатив та в інших формах, визначених законом.

Документом передбачено, що окружна, обласна ради, їхні виконавчі комітети є органами місцевого самоврядування, що представляють і реалізують спільні інтереси громад округу чи області. Окружна рада, обласна рада призначає і звільняє голову виконавчого комітету ради і за його поданням формує склад цього органу.

Обрання голови окружної і обласної ради відбувається на основі ротації. При цьому строк повноважень голови окружної і обласної ради становить один рік.

Законопроєкт пропонує закріпити матеріальну і фінансову основу місцевого самоврядування. Зокрема визначається, що такою основою є земля, рухоме і нерухоме майно, природні ресурси, інші об’єкти, що є у комунальній власності громади; об’єкти спільної власності громад, що перебувають в управлінні окружних, обласних рад; місцеві податки і збори та інші доходи місцевих бюджетів.

«Водночас пропонується визначити, що держава забезпечує співмірність фінансових ресурсів та обсягу повноважень органів місцевого самоврядування, визначених Конституцією та законами України, а зміна компетенції органу місцевого самоврядування здійснюється з одночасними відповідними змінами у розподілі фінансових ресурсів», – йдеться у пояснювальній записці.

Наголошено, що разом з тим децентралізація не означає послаблення центральної влади в таких питаннях, як оборона, зовнішня політика, національна безпека, верховенство права, дотримання прав і свобод людини.

Читайте також: Децентралізація Броварського району: можливості та виклики

Саме тому для адміністративного нагляду за додержанням Конституції і законів України органами місцевого самоврядування, координації діяльності територіальних органів центральних органів виконавчої влади та здійснення нагляду за додержанням ними Конституції і законів України пропонується запровадити інститут префектів.

«Проєктом передбачається, що префекта призначає на посаду та звільняє з посади за поданням Кабінету міністрів України Президент України», – зазначено в пояснювальній записці.

Префект зупиняє дію актів місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції чи законам України з одночасним зверненням до суду.

Окрім того, законопроєкт передбачає, що у разі ухвалення головою громади, радою громади, окружною, обласною радою акта, що не відповідає Конституції України та створює загрозу порушення державного суверенітету, територіальної цілісності чи загрозу національній безпеці, президент України за поданням префекта зупиняє дію відповідного акта з одночасним зверненням до Конституційного Суду України, тимчасово зупиняє повноваження голови громади, складу ради громади, окружної, обласної ради та призначає тимчасового державного уповноваженого.

У разі визнання Конституційним Судом України акта голови громади, ради громади, окружної, обласної ради таким, що не відповідає Конституції України, Верховна Рада України за поданням президента України достроково припиняє повноваження голови громади, ради громади, окружної, обласної ради та призначає позачергові вибори у визначеному законом порядку.

Саме останні норми викликали найбільше критики. Так, наприклад, оглядачка «Дзеркала тижня» Інна Ведернікова вказує, що «президент з ліквідацією опції голів місцевих державних адміністрацій, яких він призначав і знімав одноосібно, не отримав рівноцінного права щодо префектів. Префекта президент паритетно ділить з прем’єром. Однак у президента з’явилася опція в разі прийняття радою громади, округи чи області акта, що загрожує територіальній цілісності або національній безпеці, звертатися в Конституційний суд і при необхідності зупиняти повноваження голови ради і самих рад. З подачі префекта, звичайно».

Також прописане в законопроєкті визначення «здійснює інші повноваження, визначені законами», автоматично наділяє владою президента. В протилежному випадку в кожному ухваленому пункті закону потрібно уточнювати ім’я кінцевого «бенефіціара» – президент чи прем’єр.

Окрім того, зі слів аналітика, позиції місцевого самоврядування послабить пункт, згідно з яким термін повноважень голови окружної та обласної рад становить один рік. «Таким чином, значно послаблюються позиції господарів області, яким кожен рік доведеться заново домовлятися з новим головою облради. І на зміну феодальним відносинам, за задумом авторів внесення змін до Конституції, мабуть, повинен прийти компроміс між різними шарами суспільства в регіонах».

Читайте також:

Чого вичікують? Децентралізація – головний пріоритет Київщини у 2019 році
Фінансова та юридична автономії: броварські школи відпускають у «вільне плавання»

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Джерело: Трибуна – Бровари